lördag 19 september 2015

Jag har cancer

Jag har äggstockscancer i stadium IIIC. Detta innebär att min cancer har börjat sprida sig till övre buken (ovanför naveln) och att mina lymfkörtlar är drabbade. Jag har genomgått en omfattande bukoperation och fått 7 st cytostatikabehandlingar.

Jag har ganska precis gjort min första tre-månadskontroll och är just nu cancerfri. Dock är min prognos osäker. Risken att min cancer ska komma tillbaka är mycket stor och oundvikligt. Läser man de rapporter som finns tillgängliga via nätet har jag ca 1-2 år till 8-10 år kvar att leva. Men så är det också statistik och vi vet alla att statistik inte är att lita på samt i många fall en förbannad lögn!
Jag kommer nu de kommande två åren att ha kontroller var 3:e månad. Därefter blir det lite längre mellan dem.

Jag hoppas med denna blogg kunna ge mer klarhet till vad min cancer innebär för mig och samtidig dela med mig av de erfarenheter och kunskap jag fått genom min cancer, operation och behandling samt bemötande både inom och utanför sjukvården. Också hur det är för mig att leva med obotlig cancer.

Jag kommer vara ärlig, obehagligt ärlig. Jag kommer heller inte be om ursäkt. Klarar ni inte av det jag kommer att skriva kan jag inget göra. Jag tänker inte tvinga er att läsa. Men jag hoppas ändå att ni vill följa med på denna resa så länge ni orkar och så länge jag har kraft att berätta......

Puss och god natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar